Krótka 6

aktualności

Pięć lat i dwa obrazy
2025.06.24

Z okazji swojego pięciolecia Dom Wiedemanna w Pruszczu Gdańskim przygotował dla miłośników sztuki wyjątkową niespodziankę. Tylko 26 i 28 czerwca podczas specjalnych pokazów będzie można zobaczyć dwa niezwykłe dzieła: Ułani, obraz namalowany przez Stanisława Witkiewicza dla Heleny Modrzejewskiej – uznawany za najdroższy w historii Domu Wiedemanna – oraz Pokój zwycięży autorstwa Eugeniusza Dzierżenckiego, nawiązujący do ostatniego filmu Andrzeja Wajdy –  Powidoki.

Dom Wiedemanna, prowadzony przez Referat Ekspozycji i Dziedzictwa Kulturowego Urzędu Miasta Pruszcza Gdańskiego, wprowadził się pięć lat temu do zabytkowego, XVIII wiecznego dworu podcieniowego w Pruszczu Gdańskim, niegdyś zamieszkałego przez dra Hermanna Wiedemanna, wybitnego ojca miasta. Powstanie instytucji było efektem realizacji idei Burmistrza Janusza Wróbla oraz historyków Bartosza Gondka i Marka Kozłowa, którzy kilka lat wcześniej zdefiniowali potrzebę stworzenia w przestrzeni miasta miejsca łączącego funkcję wystawienniczą z narracją opierającą się na historii miasta i powiatu.

– Przez pięć lat idea przekształciła się w miejsce, które wpisało się trwale nie tylko w Pruszcz Gdański, ale w całą metropolię. Jest zatem okazja, aby to uczcić i przy okazji podsumować pierwszy okres działalności tego miejsca – mówi Burmistrz Pruszcza Gdańskiego, Janusz Wróbel.

28 czerwca o godzinie 18:45 zaprezentowany zostanie obraz Ułani wraz z opowieścią o jego niezwykłej historii. Mało kto wie, że Helena Modrzejewska przez całe życie pełniła swoistą „kuratelę” nad karierą Witkiewicza. Trudne warunki życia, a przede wszystkim brak perspektyw rozwoju artystycznego, zrodziły w gronie przyjaciół aktorki pomysł wspólnego wyjazdu do Ameryki Północnej i utworzenia „falansteru Heleny”. W lutym 1876 r. Modrzejewska wraz z mężem Karolem Chłapowskim oraz przyjaciółmi, m.in. Henrykiem Sienkiewiczem, wyjechała do Kalifornii. W grupie zabrakło Adama Chmielowskiego i Stanisława Witkiewicza, którzy nie dysponowali środkami na tak kosztowną wyprawę. Jesienią 1881 r. Helena Modrzejewska ponownie zaproponowała wspólną podróż, tym razem do Włoch, Grecji i Egiptu, ale Witkiewicz także tym razem nie mógł do niej dołączyć z powodów finansowych. W ramach wsparcia aktorka zamawiała u niego obrazy (Ułani, Pochód na Sybir, Nad Wisłą i Romans w śniegu). W gromadzeniu środków finansowych malarzowi pomagał też Henryk Sienkiewicz angażując się w sprzedaż jego obrazów, a także fundując skrycie, pod koniec życia artysty, stypendium w Krakowskiej Akademii Umiejętności.

Ułani, udostępnieni nam przez Cardas True Art z Bydgoszczy,  to najdroższy obraz w historii naszego referatu. Jego wycena wynosi dwa miliony złotych – mówi kierownik Domu Wiedemanna, dr Bartosz Gondek.  – Oprócz wymiaru finansowego jest on też absolutnie wyjątkowy, bo opowiada historię niezwykłych przyjaźni najwybitniejszych polskich intelektualistów i artystów później epoki zaborowej.

Drugim obrazem, który zostanie zaprezentowany 26.06 w budynku socrealistycznego Starostwa Powiatowego, będzie dzieło Eugeniusza Dzierżenckiego z 1950 roku zatytułowane Pokój zwycięży, malarski dokument czasów realizmu socjalistycznego. Ten monumentalny obraz przedstawia wizję idealnej wspólnoty socjalistycznej, ukazanej jako spokojna wieś, zmechanizowane rolnictwo i zjednoczeni, uśmiechnięci obywatele różnych pokoleń. Dzierżencki, znany przede wszystkim jako marynista, w tym wyjątkowym dziele wszedł w dialog z obowiązującą ideologią Polski Ludowej, tworząc kompozycję pełną symbolicznych odniesień do pokoju, jedności i nowego porządku społecznego. Obraz wpisuje się doskonale w kontekst historyczny 1950 roku, w którym to w Sztokholmie odbył się Światowy Kongres Obrońców Pokoju. To wtedy narodziło się hasło „Pokój zwycięży”, jedno z najważniejszych haseł propagandowych bloku wschodniego, towarzyszące międzynarodowej kampanii przeciwko broni atomowej. W Polsce akcja ta miała masowy charakter – zebrano wówczas blisko 18 milionów podpisów, a slogany pokojowe pojawiały się na plakatach, w przemówieniach i …w sztuce.

Pokój zwycięży to nie tylko malarskie świadectwo swojej epoki, ale też wizualne echo klimatu znanego z filmu Andrzeja Wajdy Powidoki – świata, w którym sztuka zostaje podporządkowana ideologii, a artysta ma „służyć ludowi”. Pokaz tego dzieła w Domu Wiedemanna to wyjątkowa okazja do konfrontacji z historią – zarówno sztuki, jak i polityki.

Z obrazem wiąże się także niecodzienna historia listu, który żona ordynatora szpitala w Wałczu skierowała do marszałka Konstantego Rokossowkiego. Jej mąż, uwięziony przez komunistyczne władze za niewystarczający entuzjastyczny stosunek do nowego ustroju, miał – według niej – zasłużyć na łaskę poprzez zakup właśnie tego obrazu do szpitalnej stołówki.

Miejsce prezentacji obrazu Eugeniusza Dzierżenckiego, zaplanowane na 26 czerwca, wybrano nieprzypadkowo. Zachwycająca monumentalną klatką schodową i starannie odnowiona siedziba Powiatu Gdańskiego stanowi, obok budynku urzędu miasta i osi komunikacyjnej w kierunku dworca PKP, jest jedynym zaprezentowanym przykładem pełnej realizacji projektu kompleksu lokalnych władz, zaprezentowanego po raz pierwszy na socrealistycznej wystawie w warszawskiej „Zachęcie” w 1949 roku. Więcej na ten temat można się było dowiedzieć m.in. odwiedzając wystawę Architektura Niechciana w Pruszczu Gdańskim i Powiecie Gdańskim 1920 – 1956.

Tego samego wieczoru (26 czerwca w czwartek), o godzinie 18:00, przed Domem Wiedemanna przy ul. Krótkiej 6 nastąpi również uroczyste otwarcie historycznej wystawy Rotmanka – historia sukcesu wsi z przełomu XIX i XX w., poświęconej niezwykłym przemianom społeczno-gospodarczym tej miejscowości, które uczyniły z niej jeden z najlepiej rozwijających się obszarów wiejskich regionu.

Obecnie Dom Wiedemanna tworzy zespół pod kierownictwem Bartosza Gondka, w skład którego wchodzą Katarzyna Kopeć, Magdalena Barganowska-Olbryś, Zuzanna Okulińska oraz Marek Kozłow, wspólnie realizujący misję zachowania dziedzictwa i upowszechniania wiedzy o historii Pruszcza Gdańskiego i okolic.

zobacz także

5 lat Domu Wiedemanna!
2025.07.09

Podsumowanie historyczno-kulturalnej działalności Domu Wiedemanna (2020-2025) Latem 2025 roku mija pięć lat od otwarcia Domu Wiedemanna – jednej z najważniejszych instytucji kultury w Pruszczu Gdańskim. Miejsce to, mieszczące się w zabytkowym domu z przełomu XVIII i XIX wieku, niegdyś...


Otwarcie “Teatru Obrazów”
2025.07.09

Za nami pierwszy pokaz „Teatru obrazów”, nowego, wyjątkowego projektu, który łączy malarstwo, muzykę i słowo w intrygującą opowieść. Po raz pierwszy mamy okazję gościć wystawę w tak nietypowej, multimedialnej odsłonie. Sztuka Ryszarda Wojnickiego zaskakuje, momentami...


Gdzie pochowano Hugo Wiedemanna?
2025.07.09

13 maja 1905 roku po długiej chorobie zmarł dr Hugo Wiedemann, syn Hermanna. Lekarz, społecznik, zasłużony dla Pruszcza, a szczególnie dla rozwoju pruszczańskiej oświaty. Informowały o tym liczne nekrologi zamieszczone w prasie regionalnej i pomorskiej. Zabrakło jednak szczegółowych ...