Krótka 6

wystawy

Waldemar Świerzy – Poczet Królów Polskich
2022.01.18
Plakat
Nietypowy, śmiały, zupełnie inny niż Matejki. Już niedługo nadarzy się kolejna okazja, by zawitać w progi Domu Wiedemanna. Tym razem zaprosimy na niezwykłą wystawę „Poczet Królów Polskich”, ukazującej prace Waldemara Świerzego.
Waldemar Świerzy urodził się 9 września 1931 r. Po ukończeniu krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w roku 1952, skupił się przede wszystkim na plakacie. Obok Jana Lenicy i Romana Cieślewicza był najważniejszym przedstawicielem złotego okresu „Polskiej Szkoły Plakatu”. W odróżnieniu od Lenicy i Cieślewicza tworzył głównie w Polsce, lecz tak jak oni zyskał uznanie na całym świece, w szczególności we Francji. Polski plakat stał się zaś, obok naszych filmowców tamtych lat, najważniejszym „towarem eksportowym” kultury polskiej. Waldemar Świerzy zdobywał niemal od początku swojej kariery najważniejsze światowe nagrody artystyczne, chociażby Grand Prix Touluse-Lautreca, w roku 1959, na pierwszej międzynarodowej wystawie plakatu filmowego w Wersalu. Później doszły liczne następne; w latach 1975 i 1985 został dwukrotnie laureatem głównej nagrody Konkursu Plakatu Filmowego tygodnika „Hollywood Reporter”.
Poczet Królów Polskich był dla Waldemar Świerzego nie tylko wyzwaniem artystycznym, ale też, a może przede wszystkim stawieniu czoła czemuś, co nazwać by można, parafrazując kultowe zdanie z filmu „Rejs”; „Najbardziej lubimy melodie, które znamy”. W tym przypadku oznaczało to zderzenie z jedną z największych ikon sztuki polskiej „Pocztem Królów Polskich” Jana Matejki, który niezależnie od jakości dzieła, do dzisiaj zdaje się być świętością nietykalną. Stworzenie cyklu Świerzy tłumaczył: ,,Chciałem mieć na obrazach prawdziwych ludzi”.
A wszystko zaczęło się od tego, że inny słynny grafik, młodszego pokolenia, Andrzej Pągowski namówił Świerzego by namalował dwa portrety; Mieszka I. i Bolesława Chrobrego. On zaś, przekornie, wybrał na początek Jana Sobieskiego i Stanisława Augusta Poniatowskiego. Wtedy też narodził się pomysł stworzenia całego pocztu, a przy wsparciu banku PKO BP, który jest mecenasem wystawy, projekt możliwy był do urzeczywistnienia. Dbając o rzetelność kronikarską Świerzy konsultował się z historykami, głównie byli to prof. Marek Klat oraz prof. Błażej Śliwiński.

Pierwsza prezentacja, niecałego jeszcze cyklu miała miejsce w Domu Dochodowym w Warszawie, w listopadzie 2007 r., gdzie pokazano pierwsze 12 obrazów. Obrazy te znalazły się też na kalendarzu banku PKO BP na rok 2008.

Łącznie powstało 49 portretów, tak więc o 5 obrazów więcej, niż poczet Jana Matejki. Obok zachwytów, już od pierwszej wystawy w roku 2007, pojawiały się częste słowa krytyki. Wspomina już Matejkowska ,,świętość’’ została w oczach wielu ,,skalana’’.
W Domu Wiedemanna pokażemy 49 postaci władców, a zobaczyć ją będzie można od 26 stycznia 2022 r.
Wystawa zostanie udostępniona dzięki współpracy PKO Bank Polski oraz Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 1 w Pruszczu Gdańskim.
Plakat

zobacz także

Turystyka w I połowie XX wieku
2024.07.17

Urlop - mityczny i magiczny. Zdecydowanie za często uwięziony w wyobraźni i ograniczający się do snucia planów. Czy w codzienności przepełnionej obowiązkami, wspinaczką po szczeblach kariery i gonitwą za dobrami luksusowymi, choć część z nas znajdzie przestrzeń na odpoczynek? Tyd...


Historyczna wędrówka “Radunia i Kanał Raduni”
2024.07.10

Mało kto wie, że Kanał Raduni miewał cykliczne okresy "suche", kiedy zamykano go zazwyczaj na dwa tygodnie w celu oczyszczenia, pogłębienia i wykonania prac remontowych. Wówczas turystom odradzano wycieczek do Gdańska... A czy wiedzą Państwo, że na Kanale znajdowało się około 100 ...


Aussenarbeitslager Straschin – chyba mamy to!
2024.06.19

Istnienie podobozów obozu koncentracyjnego Stutthof w Pruszczu i Rusocinie było wiedzą ogólnie znaną. Ich dokładna lokalizacja wzbudzała jednak wątpliwości. Wystawa z 2021 r. w Domu Wiedemana poświęcona była zaginionym podobozom, których usytuowanie udało się jednoznacznie określ...